جغرافیا...

جغرافیا...
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جغرافیا... و آدرس geografy.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چت باکس


نگاهی به ماهیت جغرافیا در دوران باستان
جغرافیا از جمله علومی است که متفکران و نویسندگان قدیم همواره سعی در کشف و بیان اصول آن داشته اند و فرضیات و نظرات متفاوت و حتی متعارضی نسبت به آن بیان می نمودند. تحلیل و مطالعه این نظریات و قیاس آنها با یکدیگر می تواند نتایج و مباحث قابل توجهی را بیان سازد.
تقریباً همه ملت ها جغرافیدانانی داشته اند؛ ایرانیان و عرب ها به همان اندازه یونانیان و مردم لاتین، جغرافیدانان و مطالعات و کتب جغرافیایی داشته اند. جغرافیای چین به همان اندازه جغرافیایی که قوم لاتین انجام داده اند، در خور توجه و استفاده است. در دوران باستان بسیاری از کتب جغرافیایی بر اساس سفرهای دریایی و مسافرت های افراد تهیه می شد، سفرهای سیاحان و مسافرت های تجاری و دریانوردهای انجام گرفته در دوران باستان، یکی از منابع قابل اعتماد در کشف مناطق کره زمین و اطلاعات جغرافیایی بوده است. برخی از واقعیات جغرافیایی در کتب آسمانی مسیحیان یا قوم یهود بیان گشته بود که در طول زمان، به صورت داستان هایی اغراق آمیز و افسانه ها گشته و در میان مردم، سینه به سینه منتقل می شد.
معروف ترین و معتبرترین جغرافیای اعصار قدیم را می توان در عصر پولیبیوس و پوسیدوینوس و بطلمیوس، استرابو و پومپونیوس که اکثراً در روم زندگی می کردند، جستجو نمود. علی رغم مطالعات و تفحص هایی که در عصر شکوفایی امپراتوری روم توسط اندیشمندان و قدما صورت می گرفت، جغرافیا بسیار ناقص بود، چنانچه در عصر اسکندر مقدونی، تفکر عمومی مردم این بود که وسعت و گستره زمین، در حد فتوحات اسکندر است، حال آنکه در فراسوی حدود آن، مردمانی زندگی می کردند که بعدها مشخص شدند. بهترین دستاوردها و دقیق ترین مطالعات باقیمانده از مشهورترین جغرافیدانان اعصار عتیق، امروزه فاقد جنبه های علمی و واقعی است.
ارسطو، وسعت جهان را به همان اندازه ای تعریف و توصیف می نمود که اسکندر موفق به کشف و اشغال آن گشته بود. ارینوس از فیلسوفان باستان، که به هوشیاری و ذکاوت معروف است، معتقد بود که بسیاری از پدیده ها و مسائل جهان هستی هنوز کشف نشده و از تیررس شناخت علم به دور می باشد. از دید او اموری چون جزر و مد دریا، انواع بادها و گستره واقعی زمین، مسائلی هستند که نیازمند تحقیق و تفحص فراوان بوده و شناخت آنها امری دشوار است.
اکثر متفکران باستان و قدما فاقد توصیفات و بیاناتی در باب سرزمین های دور زمین بودند، اما یونانیان و رومیان، نوشتارها و گزارش هایی تخیلی در زمینه وسعت زمین و تعداد سرزمین های آن داشتند که عموماً همراه با اغراق و خیال های غیرواقعی بود. مردم باستان از وجود بسیاری از جزایر و قاره های کره زمین چون آمریکا و بخش های شمالی و جنوبی نیمکره ها ناآگاه بودند، حتی نمی دانستند که در همین قاره آسیا که خودشان زندگی می کنند، بخش ها و سرزمین هایی وجود دارد که موفق به کشف و شناخت آن نشده اند. کشورهایی چون ژاپن، فیلیپین و جاوه هنوز به طور کامل شناخته نشده بودند و اطلاعات در باب آنها ناقص بود. آنها اطلاع نداشتند که زمین و خشکی ها توسط دریا احاطه گشته و می توان در گرد آن دریانوردی نمود.
امروزه تمامی این سرزمین ها و جزایر دوردست و علل پدیده های زمین کشف شده است. حرکت امواج دریا و انواع بادها برای همه معلوم و مشخص شده و همه روزه در باب آنها تحقیق و مطالعاتی انجام می گیرد. قطب جنوب و شمال علی رغم مردمانی که در آنها زندگی می کردند، ناشناخته بود که امروزه مورد بازدید عموم قرار می گیرد.
همچنین جزایر ادویه شرق و نیز جزایر دور دست جنوب و شمال نیز منابع پرارزش و ثروتمند زمین هستند که در کنار دیگر پدیده های جالب، مورد بازدید افراد قرار می گیرد. کسانی چون ماژلان، دریک و کاندیش توانسته اند کره زمین را دور بزنند. مناطقی که زمانی قابل دسترس نبودند، امروزه محل سیاحت و مسافرت مردم گشته و درآمد قابل توجهی را از لحاظ جهانگردی به خود جلب می کنند.
بدین ترتیب همراه با دقیق تر شدن نقشه ها، گزارش ها و مطالعات، کره جغرافیایی صحیح تر، تجارت گسترده تر و کشتیرانی و مسافرت ها عظیم تر و دورتر می شود، تا جایی که هم اکنون، علم جغرافیا در کنار دیگر علوم کامل تر و دقیق تر گشته و توانسته در پیشبرد زندگی انسان به سوی توسعه نقش قابل توجهی داشته باشد. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ سه شنبه 15 فروردين 1391برچسب:, ] [ 12:43 ] [ صوفی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

دنیا محل بازیگری و تماشاگری است. عاقل کسی است که تماشاگری اش بیش از بازیگری اش باشد. فاش نکردن اسرار مردم دلیل کرامت و بلندی است. خوش آمدید
امکانات وب

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 18
بازدید کل : 55436
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

عاشقانه

IranSkin go Up